”Oivaltavassa asiakaspalvelussa on voimaa”, kirjoitti toimittaja Valtteri Parikka (HS 4.2.2024). Kolumnissaan toimittaja kiteytti hyvän palvelun olemuksen lehdessä aiemmin julkaistujen juttujen pohjalta. Ensimmäisessä jutussa (HS 19.1.2024) kerrottiin rakennustyömies Siim Looritsista, jonka hommana on säässä kuin säässä ohjata liikennettä Kansallismuseon kulmalla Helsingissä. Ja millä asenteella! Paljon myönteistä huomiota saanut Loorits perusteli, että ”tässä kurjassa, julmassa, kaoottisessa maailmassa täytyy olla positiivinen, muuten ei jaksa.”
Ravintola Kappelissa kahvilatyöntekijänä loistavaa asiakaspalautetta saava Anita Peksiev puolestaan muistutti läsnäolon ja asenteen tärkeydestä, (HS 2.2.2024). Läsnäolo ja asenne – Peksievin huomio käy osuvasti yksiin oman arvomaailmani kanssa.
Kata Safety on KATA-säteilymittareiden valmistaja ja järjestelmäkehittäjä. KATA-varautumispalvelujen tuottajana olemme myös palokatkojen ja väestönsuojapalveluiden asiantuntijayritys. Kohdatessamme asiakkaan tuo kaikki asiantuntemus konkretisoituu palveluksi, jonka myötä turvallisuus on läsnä kaoottisessakin maailmassa. Suunnittelemme, kartoitamme, selvitämme, dokumentoimme, korjaamme, huollamme – huolehdimme. Meille sen enempää väestönsuojelutiloista huolehtiminen kuin palokatkojenkaan tekeminen ei ole rakentamista tai remontointia. Se on turvallisuutta ja konkreettista varautumista.
Pitkään peräti uinunut mielenkiinto väestönsuojia kohtaan ryöpsähti keväällä 2022. Ihmisillä oli valtava tiedontarve. Missä on lähin väestönsuoja, onko se kunnossa, mihin toimenpiteisiin pitäisi ryhtyä? Kata pystyi heti siinä kohtaa auttamaan mm. isännöitsijöitä, jotka olivat kysymysten kanssa helisemässä. Meistä tuli auttava kumppani myös talohuoltoyrityksille, joilla aika tai aina edes osaaminen ei riitä VSS-tilojen tarkastuksiin. Se sopii meille mainiosti – intohimomme on tarjota asiakkaille hyödyllistä ja luotettavaa tietoa ja apua silloin kun hän sitä tarvitsee.
Tärkeitä turvallisuuteen liittyviä asioita tulee ilmi, kun malttaa kuunnella asiakasta, tehdä aktiivisia huomioita ja kysyä. Ihan siinä samalla, kun kerran kohteessa jo ollaan. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun olemme käyneet väestönsuojassa tekemässä tarkastuksen ja tiiveyskokeen ja samalla käynnillä havainneet pulmia kohteen palokatkoissa. Tai toisinpäin. ”Hyvä, että olitte aktiivisia meidän suuntaan ja saatiin ajoissa tärkeät turvallisuuteen liittyvät asiat oikeille raiteille.” Tuon lausahduksen olemme kuulleet monet kerrat.
Kiinteistön turvallisuuteen, hoitoon ja ylläpitoon liittyy tavattoman paljon asioita muistettavaksi. Pelkästään väestönsuojan vuosihuollon tehtävälista on pitkä: suojapuhaltimen puhdistus, öljyn tarkistus ja koekäyttö, viemärin padotusventtiilin puhdistus ja huolto, ylipaineventtiilin puhdistus, erityissuodattimen tiiveystarkastus, ovien ja luukkujen huolto, normaaliajan ilmanvaihdon sulkulaitteiden sekä suojeluhenkilöstön varusteiden tarkastus, sulkuteltan, varavesisäiliöiden ja kuivakäymälöiden tarkastus. Työlistaa kerratessa tulee mieleen sisäministeriön viime vuonna julkaisema selvitys, jossa tarkasteltiin myös kunnossapidon puutteiden juurisyitä. Suurimmat puutteet ovat tiedoissa ja taidoissa sekä asenteessa ja motivaatiossa.
Tässä kohtaa on vinkki paikallaan – tee ihmeessä väestönsuojan huoltosopimus. Voit luottaa siihen, että VSS-tila on asianmukaisesti tarkastettu ja huollettu. Säännöllinen huolto ja tarkastus säästävät myös kiinteistön korjauskuluissa. Palvelua ja läpinäkyvää meillä on sekin, että huoltosopimuksen voi ilman velvoitteita irtisanoa milloin vaan.
Lue lisää väestönsuojapalveuistamme täältä: https://www.kata.fi/kata-vaestonsuojapalvelut
Joni Rahunen
Kirjoittaja on Kata Safetyn Jyväskylän-toimipisteen vetäjä, joka toimii sivutoimisesti myös Keski-Suomen pelastuslaitoksen sopimuspalomiehenä.